fredag 1 mars 2013

Ett enklare liv

Eftersom jag är något av en boknörd så har jag förstås inlett det här projektet med att läsa diverse böcker och texter som berör självhushållning och jag har försökt reflektera över vad det är jag vill åt med att leka förortsbonde. Och så som jag ser på det hela så ska livet vara mer konkret och mer direkt, enklare, helt enkelt. I många andra länder pratar man om simple living och en frivillig enkelhet, den idén tycks inte alls lika stor här i Sverige ännu. Den styrande tanken inom simple living är att dra ner på konsumtionen och att avstå från att belasta jorden i onödan, det är en mycket tilltalande tanke tycker jag. Just nu läser jag också en gröna-vågen bok som gavs ut -75: Farmare på fritid (all kärlek till biblioteket!). Författaren Anne Nilsson skriver:
"Låt oss inte krypa undan från samhällslivet, politiken eller världsproblemen, för att ägna oss åt vår lilla trädgård i stillhet. Känn i stället att din egen (eller lånade) jordplätt är en del av jordklotet. Den jordplätten är inte ett mål utan en utgångspunkt!"
Lite senare skriver hon:
"Vi drömmer oss inte tillbaka till en romantisk bonde-tidsålder. En sådan har aldrig funnits. Men vi vill återknyta kontakten med jorden, som allt utgår ifrån, och själv deltaga i naturens växlingar."
(Det är inte utan att man kan längta lite efter skribenter med ett så politiskt uttrycksätt!) Det är någonstans dit jag vill komma, vad handlar det här om, hur ska ledorden och syftet formuleras så att projektet drar åt ett håll som bär? Kanske kommer svaret att ge sig längs vägen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar