fredag 29 mars 2013

Hushållsekonomi och morötter

Vi har under flera år pratat löst om att försöka anstränga oss att slänga mindre mat och ta med mer matlådor och allt sånt man tänker att man borde men som är svårt att få till i vardagskarusellen. Om man jämför med gamla tiders självhushållande liv så var förutsättningen så annorlunda, framför allt tänker jag mig att livet var mer förutsägbart och att man hade koll på vad man hade hemma. Och förmodligen att man accepterade mer tråkig mat. Jag tycker att det räcker med att gå tillbaka till när jag var liten på 70- och 80-talet så var maten tristare och det fanns en tydligare uppdelning i vardag och fest. Vi ställer helt enkelt högre krav på vardagsmaten idag. Så motivationen har inte varit tillräckligt stor för att ta tag i detta på allvar. Men inspirerad av Köpstoppsbloggen så har vi börjat i en annan ände och tittat över vår ekonomi. Vi slog helt enkelt samman alla livsmedelsinköp + lunch- och restaurangkostnader för att räkna ut hur mycket vi lägger på mat. Och vi blev rätt chockade. Över 9000 per månad!  Visserligen kan en mindre summa dras av för schampoo och tvättmedel och sånt som inte är mat men ingår i livsmedelsnotan men det känns ändå som att det borde gå att spara in en hel del.

Jag har googlat runt för att kolla vad man egentligen är en normal matbudget och KO räknar med 1900 per vuxen och månad, så kanske 5000 för en familj där barnen har gratis lunch? Samtidigt kan det inte vara ett självändamål att leva snålt till varje pris. Mat är viktigt. Och att kunna delta i sociala sammanhang där man äter är också viktigt. Men nu har vi i varje fall bestämt oss för att det måste går att dra ner på våra livsmedelutgifter och vi har en siffra att sänka. Pengar är en bra morot för att förändra livet i rätt riktning...

2 kommentarer:

  1. Jag räknade på min matbudget (plus hygien) 2011 då jag var ensamstående och den låg på 15500 per år, 1300 per månad. Men jag äter inte ute, planerar matköp noga och utnyttjar säsong och lockpriser. Odlar även lite grönsaker och plockar bär, svamp och fiskar lite.

    SvaraRadera
  2. Intressant! Jag levde själv väldigt snålt som student, det är ju betydligt lättare när man är ensam och har mer tid. Men målet behöver ju inte vara att minimera utgifterna utan kanske att hitta skäl till att inte följa minsta motståndets lag... Bara att dra ner en tusenlapp i månaden skulle ge 12 000 på ett år som man skulle kunna göra något kul med.

    SvaraRadera