fredag 15 mars 2013

Hemmagjord mozzarella och bygge pågår

Jag har länge tänkt att det vore kul att testa att göra mozzarella. Idag var jag förbi apoteket och köpte ostlöpe och sedan rullade det på förvånansvärt smidigt. Jag följde det här receptet men eftersom det var första gången så gjorde jag osten på två liter gammaldags mjölk, det gav en rund mozzarella i samma storlek som den man köper i affären. Med tanke på samtliga ingredienser så blev nog priset ca 30 kr för denna ekologiska mozzarella så det är tveksamt om det direkt lönar sig så länge man inte har tillgång till egen mjölk, men det var häftigt att prova! Utmärkt recept, för övrigt, min enda synpunkt var att en silduk kan vara att föredra när man silar bort vasslan. Och att man kan prova att göra osten på en mindre fet mjölk, min blev gulaktig vilket tydligen beror på fetthalten i mjölken enligt ett amerikanskt ostforum.

Idag har jag också köpt hönsnät till nederdelen på hönshuset som jag bygger. Det går långsamt framåt eftersom det är så kallt, det är inget mysigt att stå ute och snickra i minusgrader. Bygget sker nerifrån och upp vilket gör att stommen just nu ser ut som en sängram... Hade också tänkt köpa jord men med tanke på kylan så känns det inte som om det blir aktuellt att flytta ut någon vintersallat den närmaste veckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar