lördag 23 mars 2013

Hönshus del II och potatis

Kort uppdatering om det mobila hönshuset som går framåt i långsam takt, mest på grund av att det är så kallt! Så här ser stommen ut och till detta kommer det tre takstolar. Huset kommer att ha täckta kortsidor och man kommer att kunna öppna in till hönshuset via luckor i taket. Närmast på kortsidan kommer det att bli en ägglucka och på bortre kortsidan blir det en utgång till hönsgård utanför själva huset. Själva golvet kommer alltså ligga på reglarna på mitten och den lilla fyrkanten på mitten av golvet kommer att vara öppning till en nedgångsramp. Det kommer att bli ca 2x0,9 m, höjd ca 1,60 och tanken med att bygga det mobilt på det här sättet är att vi ska kunna lyfta in hela huset i växthuset (10 m2) på vintern, bredden är anpassad för att komma in genom dörrarna på växthuset. 

Jag känner mig medelhändig men har alltid varit rätt skraj för att bygga i trä, vet inte varför. Men detta har lite gett mig blodad tand, framför allt att hitta på själva konstruktionen var kul. Sen gör man ju en del missar här och var och får tänka om allt eftersom man bygger. Som jag skrev och visade i förra inlägget så bygger konstruktionen på en mix av två andra modeller, många amerikanska modeller man hittar när man googlar på chicken tractor har två bärbrädor på sidorna. Men jag har insett att då får huset verkligen vara smalt, att sätta dem på utsidan med 90 cm bredd emellan som det var tänkt gör att det känns som om det kan bli väldigt obekvämt att bära med tanke på att det blir ganska tungt. Trädgårdssnickarens modell har två bärbrädor som sticks in i vid behov (man kan se de fyrkantiga hålen på bilden i förra inlägget) undertill men det känns väldigt krångligt. Får se hur man ska lösa det.

Idag har jag köpt ett kilo sättpotatis Amadine, kunde inte låta bli. De kommer att odlas i hinkar och jag tror att det blir mer praktiskt för den tidiga potatisen. Möjligtvis blir det för varmt när det gassar på svarta hinkar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar